Diskografi:

Nicko DiMarino - Producer

Släppt: 2010-04-30
Recenserad: 2010-04-14

Länkar:
noiseart

Stålvingar från Sverige som vann ett skivkontrakt i någon form av musiktävling, ett kontrakt med NoiseArt Records som tydligen lyder under Nuclear Blast eller något i den stilen. Denna skiva som går under namnet Lord of the Wasteland är bandets första och den har en bil med en plog framför som framförs av en dödskallesnubbe. Dessutom nämns att bandet inte är rädda för konsekvenserna av ett alltför frekvent headbangande och en massa andra ”coola” rockprylar.

Av omslaget att döma borde vi ha med någon form av standardiserad hårdrock, kanske i stil med AC/DC eller något i den stilen. Ack så fel man kan gissa eftersom det var heavy metal is stil med band som Helloween eller Hammerfall, det vill säga melodiös hårdrock med sångare i de högre registren av den vokala skalan samt ett högt tempo med trallvänliga refränger, precis som Helloween, eller Hammerfall. Jag ska väl också påpeka att jag inte ser något negativt i detta.

Kvalitétsmässigt duger denna skiva definitivt att ha som bakgrund eller liknande, låtarna är lätta att ta till sig och kanske fungerar om man inte hört någon annan musik i genren. Det är egentligen främst den andra musiken i genren som är det stora problemet för Steelwing eftersom de, hur bra de än är, drunknar i konkurrensen, speciellt med band som har år på nacken och framgångsrika skivor bakom sig.

Steelwing är inte tillräckligt unika för att stå ut i mängden och eftersom det finns många skivor som gjorts i samma anda som Lord of the Wasteland som gjorts både tidigare och bättre kan jag inte ge någon bra anledning till att någon skall köpa denna skiva.

Bandet har redan hunnit med en video på låten Roadkill som är skivans bästa, men det är liksom resten av skivan en låt som fastnar i konkurrensen. Det är trist att Steelwing nöjer sig med att göra ett album som är typiskt för genren, att de inte använder någonsomhelst egen röst eller att de kopierar andra band, Lord of the Wasteland kunde lika gärna ha varit gjord av i stort sett vilket som helst av de äldre banden i genren. Fantasilöshet präglar bandets musik på denna skiva.

När allt kommer omkring är inte Steelwing dåliga på något sätt, de är faktiskt duktiga och skriver helt okej låtar, problemet är bara att denna skiva inte kan användas till annat än bakgrundsmusik. Steelwing är ett gäng Svenskar som nyss bildat ett band och som tycker att Helloween är det coolaste som finns och för mig är det inte det speciellt coolt. Dessutom är det ett dåligt recept om man vill baka en bra skiva.

Skivbolag - NoiseArt Records/Triada
Tre liknande band - Helloween/Iron Maiden/Hammerfall