J. HEIJKENSKJÖLD - BASS

Diskografi:

Släppt: 2010-04-24
Recenserad: 2010-04-27

Länkar:
Kabuki

Fyra snubbar satt och funderade, ”vad ska vi döpa vårt band till?” frågade en av medlemmarna. Sedan funderade de en stund innan en nisse kom på, ”Snake kanske?” sade en av medlemmarna, ”varför inte Snakestorm, ormstorm, hur coolt är inte det?” ja hur coolt är inte det frågar jag mig själv också och inser att en ormstorm inte känns speciellt coolt överhuvudtaget. När de sedan skulle hitta på namnet på sin första skiva kom det på det smarta namnet Choose Your Finger, välj ditt finger, hur coolt är inte ett sådant namn? Ja inte vet jag, jag är inte speciellt cool.

Musikaliskt börjar det nästan i stil med något extremt vilket förstås fick mig lite negativt inställt innan det hela påbörjades och låtarna började dyka upp. Sångaren är hes, det var något som slog mig snabbt, ungefär som den välkände Lemmy men ungefär en tiondel så hes. Annars är det ganska traditionell hårdrock utan kompromisser, jag vet inte så mycket mer hur jag ska beskriva det faktiskt.

Inledningen lovade inte så gott men skivan växer faktiskt allt eftersom jag tar mig in i densamma. Det är nio spår på skivan vilket känns alldeles lagom faktiskt, något jag definitivt kan ge bandet en eloge för, de verkar veta att skivor inte bör vara längre än en vinylskiva en gång brukade vara, 40 minuter är lagom och less is usually more som man säger.

I slutändan gillar jag faktiskt denna skiva, låtarna är alla rätt bra och Partners In Crime är den bästa. Så trots ett ofattbart töntigt namn på både band och skiva måste jag ändå anse att detta är en bra skiva. Snakestorm har lyckats skapa en väldigt intressant skiva.

Avslutningsvis säger jag som pressnacket: With the attitude of the four horsemen and Lemmy in one, they WILL take over the world. With or without your permission. Så det är bäst att du passar dig!

Skivbolag - Kabuki/Triada
Tre liknande band - Motörhead/Eaglestrike/Gun Barrel