Like Father, Like Sons (2000)
Lightning Strikes Twice (2010)
Before the Rain (2010)

Released 2010-12-03
Reviewed 2010-11-29

thenelsonbrothers.com

Jippie, en liveskiva! Det var precis vad jag utbrast när jag noterade att jag fått ännu en sådan att recensera, denna gång från Nelson vilka det känns lite som det går inflation i så här i november och december med tre skivsläpp, ett helt nytt och två med gamla låtar från bandets storhetstid i början av nittiotalet. Detta är ett av dessa men denna gång är det som sagt livemusik från turnén som följde släppet av deras fantastiskt framgångsrika debutskiva After the Rain.

Personligen gillar jag en liveskiva lika mycket som jag gillar att hoppa bungyjump utan snöre eller fallskärm med en liten heliumballong istället för fallskärmen och jag anser att de är lika nödvändiga för den musikaliska skatten som näsborreförstoringskirurgi eller arkitektritade bäverdammar. Därför kan jag inte direkt säga att jag har den bästa utgångspunkten att bedöma en liveskiva men jag tillämpar precis samma mall som jag alltid gör vid skivrecensioner så det är egentligen inget större problem.

Grejen är den att Nelsons After the Rainskiva är en intressant och bra skiva och de spelar en genre som jag tilltalas mycket av men därifrån är fortfarande steget långt till att verkligen gilla och ens acceptera en liveskiva. Jag kan säga att det finns en liveskiva jag faktiskt lyssnar på och verkligen gillar musikaliskt och det är Live on Earth av Star One och det tror jag beror mycket på att Arjen där använt en låtskatt från både Star One och Ayreon men en stor variation av låtar och en hög musikalisk kvalité med närmast studiokvalité på ljudet samtidigt som publiken inte boostas så mycket så att man bara anar att de är där. Sedan är jag förstås också en gigantisk fan av Styx Return To Paradise DVD som visar en fantastisk show med en fantastisk låtskatt. Den gemensamma nämnaren är en närmast oöverträffad låtskatt och en ljudkvalité som vida överstiger det mesta i liveskiveväg. Nelson har ingen låtskatt i den bemärkelsen och det märks här när i stort sett allt kommer från samma skiva, det finns något spår som är hämtat ur ett annat sammanhang och några instrumentala delar från gitarristen och så vidare men egentligen inte Så mycket variation inom det musikaliska, vilket är synd.

Dessutom tror jag att liveskivor näst intill uteslutande bör släppas på DVD eftersom synintrycket bidrar en hel del, visserligen kan skivor eller skiva släppas i samklang med denna DVD eller BluRay. Denna skiva kommer så vitt jag vet bara som skiva vilket är ett minus eftersom soundet dessutom inte är speciellt bra och publiken känns mest som skrikande tonårsflickor vilket är mer störande än positivt och bandets mellansnack känns lite konstlat och påtvingat vilket inte heller känns så speciellt nödvändigt. Kort och gott känns denna skiva på det hela taget som en helt onödig release, ungefär som att byta ut spaghettin mot tandtråd när du lagar spaghetti och köttfärssås.

Jag kanske är lite för hård här, det finns faktiskt en riktigt väl värd behållning på denna skiva och det är det avslutande bonusspåret som är en studioinspelning som heter Keep One Heart och fanns i original som bonus på den japanska versionen av After the Rain och det spåret ensamt gör denna skiva näst intill nödvändig ändå trots att den till största delen består av onödigt material.

Om du är fan av bandet så är detta något för dig, annars känns det rätt onödigt faktiskt.

Bolag - Frontier Records
Tre liknande band - Vega/Journey/W.E.T.