Diskografi:
For The Present Purpose (2008)

Släppt 2010-11-12
Recenserad 2010-11-01

Länkar:
vicisolum

Band med namn efter order eller platser brukar ha anknytning till dessa såsom Chicago, Boston, Texas och så vidare, när det gäller Korea har jag ingen aning om de faktiskt har någon anknytning till Korea och om det i så fall är Nord- eller Sydkorea. Personligen gillar jag inte någondera Korea speciellt mycket, de har väldigt märklig människosyn i de länderna men det är väl egentligen inte det politiska vi skall diskutera här utan det musikaliska men inställningen blir aldrig positiv till band med namn på saker man inte gillar såsom Bakteria, Cataract, kanske Cancer eller Korea.

En annan sak med band namngivna efter platser är att de oftast spelar någon form av melodiös rock och när det gäller den saken är Korea inget undantag. Det är väldigt melodiöst med högpitchad sång och melodiös instrumentering och kristallklar produktion, lite grann i fotspåren av till exempel Chicago eller Boston som är band jag tidigare nämnt. Därmed inte sagt att det är så likt dessa eftersom Korea har ett väldigt melodiöst sound med ibland väldigt talande keyboardmattor. Ibland har faktiskt dessa keyboardmattor ett sound som förnimmer om Ayreon, men det är nog det enda i detta band som gör det, annars är det mer rakt på men samtidigt inte helt ordinärt.

Skivomslaget är rätt snyggt och intressant och nu när jag ser det får det mig att tänka på tredje spåret, From the Ashes där refrängen går något i stil med ”burn down, build up again…” och så vidare. Skivomslaget föreställer en skrapa antingen i byggande eller i raserande, men det är samtidigt ett omslag som talar ganska väl om vad vi kan förvänta oss när det gäller denna skiva.

Musikaliskt tycker jag att detta är en väldigt bra skiva, låtarna känns starka och melodierna är riktigt fina och känslan när jag lyssnar är väldigt positiv rakt igenom. Dock med en viss känsla av att det blir lite mycket mot slutet av skivan. Överlag är dock intrycket positivt.

Efter ett tag blir dock intrycket att skivan känns ganska ”enhetlig” vilket betyder att låtarna känns väldigt lika och att det också är svårt att finna något som ger ett bestående intryck. Spår tre är dock ett spår jag minns, det känns som ett riktigt gott spår med skön känsla och riktigt bra refräng. Förutom det spåret känns dock resten av skivan mest som en massa av musik, bra musik men ändå, en massa.

Kort sagt är Korea ett bra och intressant band men de skulle behöva arbeta mer med att ge sina spår skivan igenom mer egen karaktär så att det blir lättare att separera låtarna från varandra. En bra skiva men den känns inte helt färdig.

Bolag - Vicisolum/Sound Pollution
Tre liknande band - //
rage1.html