Neo Natural Freaks (2006)
World Domination (2008)

Släppt: 2009-12-11
Recenserad: 2010-02-09

Länkar:
fatalsmile.com

Denna skiva skapade viss eftertanke hos denna recensent, den intressanta draken på omslaget skapade denna eftertanke. Jag började fundera kring vad jag skulle få höra. Power metal? Heavy Metal? Det kändes mest troligt att det var något av detta samtidigt som jag noterade ett bandporträtt som skvallrade om något helt annat. Nämligen glam alla Mötley Crüe eller något liknande, det bådar onekligen inte gott och jag kunde inte undgå att känna att jag ville kasta bort denna skiva och inte lyssna till den. Men professionell som jag är gjorde jag om låtarna till digitala filer (CDn får nämligen inte plats i min iPod) och sedan var det bara att spela.

Musikaliskt var det onekligen ingenting världsförändrande eller ens förändrande för rockmusiken, faktiskt ingenting nytt eller spännande alls. Det rör sig nämligen om rå och simpel rock’n’roll med mycket attityd och faktiskt en hel del sex, drugs and rock’n’roll. Jag finner ingen av dessa begrepp speciellt upphetsande så onekligen kändes inte heller denna skiva så speciellt upphetsande.

Inledande spåret, S.O.B. är så trist och kliché att jag bara vill ta livet av mig och det snabbt. Lyckligtvis är inte alla sådana spår så hemska så jag kan återgå till att bara önska att livet ska ta slut snabbt och spektakulärt. Spåret som kallas Fatal Smile är rätt okej men å andra sidan är resten av låtarna väldigt sega och tråkiga. Produktionen är dock schysst.

Nu låter det verkligen som att jag hatar denna skiva, och det gör jag faktiskt, lite grann i alla fall. Egentligen är det musikaliskt en hygglig skiva med en riktigt bra produktion, det är dock en sådan med mestadels urtrista spår som till och från söver mig eller får mig att vilja ta livet av mig.

En annan sak som kommer upp är frågan varför någon skulle vilja släppa en ny variant av en trist skiva. En skiva som dessutom släpptes mindre än två år innan specialutgåvan. Idioti om du frågar mig. För det första är denna skiva inte bra nog att meritera en nyutgåva och speciellt inte så kort inpå det riktiga släppet, bonusspåren är dessutom totalt meningslösa och så trååååkiga att jag vill dö (igen).

Musikalsikt är det ändå rätt okej och jag kan sätta en trea i betyg så länge jag nu inte köpt denna skiva senast det begav sig. Då hade jag totalsågat denna skiva med den slöaste såg jag kan hitta. Nej enda möjligheten Fatal Smile har att få ett fatal smile av mig är om jag dör medan jag lyssnar på den.

Sammanfattningsvis är detta en helt meningslös skiva som musikaliskt sett är okej men varför slösa pengar på något så meningslöst som detta, det finns mycket bättre musik och man behöver inte ens leta speciellt länge för att hitta den.

Bolag - FS Productions/Sound Pollution
Tre liknande band - Mötley Crüe/Hanoi Rocks/Easy Action