Alla Fedynitch - Bass
Daniel Zeman - Drums

Shadows (2007)

Released 2010-06-01
Recenserad 2010-05-28

enemyofthesun.com

Caedium, latin för självförvållad död vilket speglar vad den lyriska tematiken på denna skiva handlar om, hur den idiotiska människan utrotar sig själv utan att veta om det, på ett ungefär. Det är i alla fall information jag fått från promoinformationen som medföljde musiken.

Detta band är bildat av Waldemar Sorychta från bland andra Grip Inc, vilka ligger rätt nära detta band musikaliskt. Cauedium är en väldigt tung skiva och befinner sig i den metalliska genren, men bortsett från dessa väldigt generella drag är det rätt svårt att beskriva detta band rent musikaliskt. Har ni hört Grip Inc. kan ni komma ganska nära men det finns stora skillnader mellan dessa akter. Enemy of the Sun har en komplex musikalisk stil och bland influenser från många olika håll.

Skivan har ett väldigt intressant intro som omedelbart skapar ett intresse för den och det är ett intresse som faktiskt kvarblir större delen av skivan. Dock känns skivan en aning lång med sina över 56 minuter, jag brukar alltid säga att smärtgränsen går någonstans vid femtio minuter för de allra flesta skivor, som med alla regler finns det undantag, Caedium är inte ett sådant.

Till och från hör jag väldigt mycket spår av Grip Inc.s Incorperated och då tycker jag detta är riktigt bra, det finns dock andra element som inte känns lika spännande eller bra. Överlag är dock skivan av en väldigt hög kvalité, låtarna känns väl genomtänkta och det är inget fel på kreativiteten. Detta låter inte mycket som andra band jag hört, vilket vanligtvis är positivt, så också vid detta tillfälle. Vad som dock sker när jag lyssnar till denna skiva är att mot slutet har tankarna släppt denna skiva och funderar redan på vad som skall skrivas i recensionen av Rhapodys senaste skiva (Rhapsody of Fire för er som inte visste att bandet tvingades byta namn) eller något i samma stil.

En av anledningarna till att betyget inte är högre är det att skivan är svårt att hålla sig fokuserad inför, att den har ett par rätt sega element som inte förbättrar något, och att den är lite för ofokuserad över lag.

Spåret som kallas Paradigm är skivans höjdpunkt och är ett riktigt bra spår med sköna tongångar och bra refräng, här visar Enemy of the Sun upp väldigt fint kunnande. Det finns fler bra spår än det och på det hela taget ger skivan ett positivt intryck.

Solens fiender har inte bara negativ syn på saken, de kan göra musik också.

Bolag - Massacre Records
Tre liknande band - Grip Inc./Eyes of Eden/