Dave Spicer - Guitar
Justin Smith - Bass
Will Roswell - drums

Släppt: 2010-04-19
Recenserad: 2010-05-03

risiningrecords

Jag hörde en grym skiva idag, faktiskt riktigt bra där jag var tvungen att spela om främst spår två ett antal gånger, jag tror faktiskt att jag spelade skivan tre gånger under dagen. Denna skiva spelade jag dock bara en gång, den är tyvärr inte alls lika fantastisk. Elimination har nyligen släppt sitt debutalbum vilket är det som hamnat under min lupp idag, min brännande lupp kanske.

Jag kan väl egentligen inte benämnas vara någon större fanatiker av thrashmetall men jag hatar det samtidigt inte eftersom jag hyllat band som till exempel Death Angel i recension tidigare under denna tidnings livstid och det finns fler thrasband som fått okej betyg av mig men minst lika många som sågats, för mig är det en balansgång om något är bra eller dålig och har egentligen ingenting med genre att göra. Jag tror dock att band som sysslar med extrem metall oavsett subgenre är alldeles för påverkade och hårt influerade alternativt låsta av vad som tidigare gjorts och vad som är normen vilket ofta leder till att dessa band skapar musik som brister en del i både kvalité och individualitet.

Elimination känns trots den relativt lustiga skivtiteln i samspel med bandnamnet, som ett band i just denna kategori. Det känns som det är viktigare för dem att kategoriseras som thrash än att faktiskt skapa bra musik. Jag kan dock ha helt fel, detta kanske är toppen av deras kreativitet men jag tror tyvärr inte att många band är så intetsägande, musiker ska ju vara kreativa vilket torde innebära att de alla borde ha olika idéer. Elimination låter som thrash i allmänhet, du kan droppa vilket namn du vill och Elimination låter som dem, vilket är trist.

Musikaliskt är det förstås hårt och tungt såsom thrash ska vara, och har du hört till exempel Slayer så har du en hyfsad aning om vad detta är för något. Och även om det är idéfattigt, då menar jag individuella, egna idéer och inte att det bara låter grötigt och tomt, det låter tyvärr bara som någonting vi hört förr, många gånger; så är det ändå helt okej.

Musikaliskt okej men det saknas egna idéer och tankar vilket gör att jag inte får något bestående intryck av denna skiva. Det är en skiva som bara stoppas i arkivet nu när jag avslutat denna recension. Elimination förstör sin skapelse för att spela på orden.

Bolag - Rising Records/Gordeon Music
Tre liknande band - Slayer/Megadeth/Destruction