Subkutan (2006)
Noob (2007)

Släppt 2010-03-19
Recenserad 2010-03-30

Länkar:
devision-music.de

Ibland kan jag inte undgå att förundras över skivor vi får, och jag måste ju faktiskt också ställa mig frågan varför denna skiva gjorts tillgänglig för oss. Jag skulle tro att ingen riktigt vet svaret. Frågan kommer sig av det faktum att denna skiva förnimmer mer om Depeche Mode än om Iron Maiden, vilket förstås betyder mer syntpop än hårdrock. I detta fall betyder detta dock ingenting med tanke på att denna skiva nu gjorts tillgänglig för oss vilket betyder att vi kommer att recensera den, vilket av en slump är just vad som händer här.

Jag kan dock inte säga att det var alltför mycket av en uppoffring eller vilken annan negativ term du vill använda att lyssna till denna skiva. Detta återkommer jag till sedan, nu skall vi se lite mer till det musikaliska. Som jag redan nämnt är bandet rotade i syntpopfacket vilket förstås betyder att det musikaliska präglas mycket av det elektroniska även om bandet använder en del gitarr i sin musik också. Sången är mörk, mycket baston med en viss känsla av teknologi. Det är lite grann som att musiken skulle vara gjord av droider i stil med dem i Star Wars, eller kanske till och med mAndroids (ordet fanns i min engelska stavningskontroll men inte i den svenska, men där fanns inte ens ordet stavningskontroll så man kan ju fråga sig).

Som jag redan antytt gillar jag denna skiva eftersom den är väldigt bra förstås. Jag uppskattar sången och melodierna men kanske främst atmosfären bandet sätter upp. Redan från inledande spåret mAndroids är jag fast och när sedan följande spår följer i samma mall kan jag inte klaga. Efterföljande Rage är ett grymt spår, samma gäller till exempel Plastic Heart eller Flahs of Life, den listan av titlar kan dock göras lång eftersom alla spår är bra på denna skiva. Jag kan varmt rekommendera vad jag har i mina hörlurar för tillfället.

Nu kommer dock alla riktiga heavy metalnissar att klaga när jag skriver om en skiva som inte är metal eller hårdrock, kanske är jag vanhedrande mot hårdrocken? skulle inte tro det man kan inte vanhedra en musikgenre. För er som dock har en musiksmak kan jag definitivt rekommendera denna skiva, det är en grym sådan som jag gärna spelar om och om igen, De/Vision har lyckats med ett konststycket.

I slutändan säger jag bara att ni bör köpa denna skiva eftersom den är riktigt bra.

Bolag - Popgefahr/Soul food/Sound Pollution
Tre liknande band - Depeche Mode//