In Your Despite (2009)

Andreas Kleerup (string arrangements)

Släppt 2010-10-01
Recenserad 2010-11-30

Länkar:
dozer

Svenska extremmetallarna i Despite hävdar att de inte kompromissar med något och att de spelar äkta och rå metall precis som den skall vara. Sådana saker på en promotioninfo brukar vara väldigt illavarslande med tanke på att det i de flesta fall handlar om så-kallad grottmänniskemetall vilket förstås är osofistikerat, primitivt och patetiskt. Om detta gäller Despite får ni väl läsa er till.

Musikaliskt är det extremmetall av det tyngre slaget och i de flesta fall faktiskt också helt utan kompromisser, inget annat än basar, elgitarrer och trummor krönt med ondskefull brutal sång. Produktionen återspeglar också detta och gör allt för att framhäva det kompromisslösa och stenhårda. Men allt är inte frid och fröjd, vad gör till exempel pianoslingor i musiken i ett av spåren och kvinnlig sång tillsammans med vad jag anar kan vara lite stämningshöjande element från andra platser på metallkartan när det gäller det avslutande spåret. Så inte helt kompromisslöst ändå.

Jag kan direkt konstatera vid första tillfället att jag inte skulle gilla denna skiva, det första spåret är argt och brutalt och skramlar loss med tragisk sång ovanpå det. Visst nu hävdar du att jag hatar extremmetall och du skulle kunna ha rätt men jag gillar musik från alla genrer så det går inte att avfärda min åsikt hur som helst. Jag blir lite överraskad i positiv bemärkelse när pianot smyger in och detsamma gäller det sista spåret som faktiskt är ett rätt bra spår och inte gör en genomlyssning av denna skiva till en ren tortyrstund även om den till större delen är det.

Jag har inget större intresse av att vara elak eller att bryskt såga band jag inte gillar, det bästa vore ju om alla band var bra men så är inte fallet och musik är något väldigt subjektivt dessutom så vad jag ogillar kanske du gillar. Jag ska inte säga att jag hellre får cancer än att lyssna på Despite men jag skulle hellre dricka kranvattnet i Östersund än att lyssna till detta några fler gånger och som ni alla vet innehåller det vattnet parasiter.

Lyckligtvis bor jag inte i Östersund utan tre mil därifrån och här har vi inte vatten från den smittade vattentäkten så jag kan inte dricka det vattnet just nu och det vill jag inte eftersom jag inte lyssnar på skivan nu. Jag måste dock säga att jag finner det lika lustigt som att massor av folk blir magsjuka häromkring, att bandet säger sig vara råa och kompromisslösa samtidigt som de använder stråkar och pianon i sin musik, lite märkligt eller hur?

Nåväl, Despite kan knappast tillskrivas några större ovationer från min penna, jag finner det bäst att säga att ni som gillar ondskefull och rå musik som är marginellt kompromissad, ni gillar säkert Despite, personligen tycker jag att de är lika lite roliga som svensk film.

Bolag - Dozer Records/Sound Pollution
Tre liknande band - The Haunted/Lamb of God/Slayer