Songwriters for "Pure" besides Laney include Bruce Kulick, Lennart Östlund, Mats Levén and others

Släppt: 090327
Recenserad: 100107

Länkar:
chrislaney.com
metalheaven

Mångsysslaren och multitalangen som producerat skivor för mängder av band, själv har han också varit med i ett flertal band, mångsysslaren Chris Laney. Nu kommer han med sitt första soloalbum, eller egentligen kom det för nästan ett år sedan, jag fick skivan för några månader sedan och har inte hunnit med den, 27 mars 2009 var datumet för release. Datumet påverkar ändå inte mitt betyg, musik blir oftast inte omodern så snabbt.

Musikaliskt är det hård rockmusik med tonvikt på melodi och inte lika mycket på kraft. Produktionen är klar och ren och de musikaliska vägarna är raka och inte krokiga. Det är renodlad rock med rötterna lite grann i det förflutna men samtidigt med känslan av det moderna. Kompromisslös rock skulle nog en del välja att titulera det som.

Personligen kan jag inte säga alltför mycket om denna skiva, den har sina höjdpunkter men samtidigt saknas riktiga hits. Skivan saknar också riktiga bottennapp och i stort är denna skiva ganska jämntjock, låtarna känns för slätstrukna för att stå ut.

Chris Laney skapar bra musik, han skriver bra låtar och han producerar allt väl, väldigt väl. Låtarna har alltid allt som krävs för att göra bra musik, när det gäller det musikaliska men de saknar den där X-faktorn, inte Iron Maidens album med det namnet utan den där faktorn vi inte kan ta på, som vi inte kan förklara, den där faktorn som gör att vi gillar något utan att veta varför. Jag skulle vilja säga att den faktorn kan kallas själ, jag får känslan att det är för mycket tanke och inget hjärta i det musikaliska, Pure saknar helt enkelt själ.

Inledande spåret Situation är väldigt bra men ändå inte så bra som det kan vara, trots detta är det nog min favorit på skivan, visst finns det några andra spår som står ut en aning men det är så lite att det känns onödigt att plocka ut dem ens.

Så, vad mer kan jag egentligen säga? Inte speciellt mycket egentligen, skivan är rätt bra men ändå inte, jag kommer nog inte spendera speciellt många sekunder till att lyssna på låtar från denna skiva nu när jag skrivit bort den. Det är synd med tanke på att dessa låtar framförda med grym känsla hade skapat en väldigt bra skiva, synd bara att det inte var så.

Det blir en kort recension och en sen sådan men det är en bra skiva som dock skulle behöva lite känsla. Jag får ett splittrat intryck varje gång jag lyssnar på denna skiva och kan därför inte rekommendera den. Förhoppningsvis kanske den andra soloskivan som Laney tydligen skriver på just nu kan lyfta mitt intresse för hans musik. Hoppas bara han kommer ihåg själen.

Ingen lämplig video funnen, har du en skicka till info@hallowed.se

Skivbolag - Metal Heaven/Sound Pollution
Tre liknande band - Animal/Zan Clan/Grand Funk Railroad