Patrik Engström
Tobias Alpadie

Diskografi:

Släppt 2009
Recenserad 2009-05-16

Länkar:

EP Vol. 1 vad är egentligen det för titel? Varför inte komma med någonting coolt när de uppenbarligen jobbat så hårt med sitt bandnamn. När det gäller titlar finns det inte mycket positivt eller fantasifullt att säga om denna skiva som är en självfinansierad EP av ett band som tydligen promotas av Triada men inte hittat något skivbolag ännu. Men det är inte titel på skiva eller namn på band som skall bedömas i recensioner, det är snarare den musikaliska kvalité som bandet har att erbjuda oss som lyssnare.

När det gäller Gordon Fights kan jag enkelt redan vid första lyssning konstatera att de låter gammalt, det vill säga den musikaliska stilen förnimmer om Communication Breakdown tiden hos Led Zeppelin och hårdrock från tidigt sjuttiotal med ett tillhörande gitarrsound och skrikande sång. Inte mycket att konfunderas vid där, och jag drar mest paralleller till Zeppelin när jag lyssnar till denna skiva.

Dock kan jag inte direkt påstå att kampande Gordon kommer upp i en nivå som är nära nämnda Zeppelin, nej dessa svenskar har en bit kvar till de når någon högre nivå på sitt musicerande. Detta är onekligen välgjort och det musikaliska är mer eller mindre oklanderligt men det finns mången ting som inte är så fantastiskt, jag saknar kreativa idéer, eget tänkande och så vidare, detta känns som om det redan gjorts och tiden det gjordes har sedan länge passerats och om ingenting nytt och spännande adderas till denna ålderstigna musikaliska still kan den heller inte anses tillföra mycket nytt eller nödvändigt till den som lyssnar.

I slutändan vill jag säga att Gordon skapar schysst musik, problemet är bara att den är gjord förr och det ett flertal gånger dessutom. Därför ger jag denna första EP-volym från Gordon Fights ett betyg under mitten och hoppas på lite mer skaparlusta och spännande utsvävningar nästa gång det beger sig.

Skivbolag - Unsigned/Triada
Tre liknande band - Led Zeppelin/Rolling Stones/Humble Pie
Poäng: HHHHHHH