Tomi – Guitars, Bass
Peuge - Drums

Diskografi:

Länkar:
tearsofmagdalena.com
scarlet

Sitter här och granskar NHL på televisionen samtidigt som jag söker inspirationen till att skriva material till denna sida och denna recension var nästa på listan eftersom de övriga skulle innebära att jag var tvungen att söka runt på internet efter information om dessa band/skivor, grundsidan till denna är redan klar och redo att fyllas på med ett betyg, datum och denna recensionstext och således blir den det bästa och enklaste alternativet att skriva om. Att skivan sedan är den av de kvarvarande för recension jag har kvar som jag spelat mest är ju en annan sak.

Det var tidigt 2007 som Vasstago bestämde sig för att blanda sin gutturala stämma med Magdalenas sopran sång och skapa briljant melodiös, gotisk-/fantasimetall. Nåja, med den beskrivningen kanske vi kan ta oss in på hur skivan faktiskt låter.

Det är väldigt melodiöst med symfoniska undertoner och den vackra sopransången är ett tydligt kännemärke för detta band. Visst går det att dra paralleller till andra band i genren men det tänker jag inte göra eftersom bandet trots allt har en visst egen prägel. Myter och legender kallas skivan om man översätter titeln och det är väl ett namn som tydligt indikerar vad bandet handlar om. Det är i den typiska venen ur genren, och om du hört band som Epica, Nightwish, After Forever, Sirenia, Tristania och så vidare, då vet du vad detta handlar om.

Skivan börjar väldigt bra med norrsken, och genom första låten känner jag ett tydligt hopp inför denna skiva men efter hand är jag inte lika säker. Jag tycker att skivan sjunker konstant i kvalité ju längre den går, inte för att den är dålig eller blir dålig utan bara för att resten av skivan inte når upp till inledning. En annan anmärkning jag har är att skivan känns väl lång och i slutändan väntar jag bara på att få gå vidare till nästa skiva, och det är aldrig ett bra omdöme för en skiva.

Nu är det definitivt inte så att detta är en skräpskiva, tvärtom. Det är en bra skiva men den skulle kunnat vara så mycket bättre om den inte varit så lång och om den inte hade börjat så bra som den börjar.
Jag har svårt att sätta fingret på vad det är som gör att jag inte riktigt tycker denna skiva är fantastisk, det är flera småsaker, men det är trots allt en genre jag verkligen gillar och kanske är detta anledningen, kanske är jag för kritisk bara av den anledningen. Finska Tears of Magdalena kan göra intressant och bra musik, denna skiva har en hel del utav det men den når inte riktigt hela vägen fram.

Skriven 08-11-26

Skivbolag - Scarlet records/SPV/Sound Pollution
Tre liknande band - After Forever/Epica/Tristania