Outré 2007

Länkar:
portalabode.com
profoundlorerecords

Recension adderad 2008-07-11

©2008, Hallowed.se

Jag har läst flera recensioner som påstår att detta band skulle vara något extraordinärt och alldeles lysande med unika riff och låtuppbyggnader. Någon liknade dem också vid att kliva in i en portal till en ny dimension. Så här långt verkar ju allt alldeles fantastiskt och spännande. Men är verkligen dessa positiva ord sanna, eller är det bara lögn och förbannad dikt. Snart får ni veta (om ni nu inte redan kollat poängen förstås).

Musikaliskt sett beskrivs det som en korsning mellan Morbid Angel och en kategori fem orkan vilket borde tyda på tungt och våldsamt. Nåja, det är galet snabba gitarriff och blastbeats på trumsetet men det är inte så våldsamt och hårt som vissa vill göra gällande. På de flesta sätt påminner denna skiva om mycket annat i genren men samtidigt kanske de tillför något nytt med sina racerriff. Tungt och ont är i alla fall ambitionen.

Kvalitén på produktion och liknande kan vara svår att bedöma på skivor som denna men det känns som att den är gedigen och för fram vad bandet försöker föra fram. På många sätt är produktionen väldigt viktig på skivor som denna men det är inte ofta den är tillräckligt bra, här är den väl hygglig men inte så mycket mer.

Om ni nu börjar undra varför jag buntar ihop två skivor är detta för att det är två återutgåvor av Australernas två fullängdare och de är tillräckligt lika varandra för att recenseras i en smäll, ingen skiva sticker märkbart ut från den andra även om det är fyra år mellan releaserna.

Australien är ett exotiskt land och mycket musik från Australien har faktiskt en väldigt egen prägel som skiher dem från mycket av det vi hör från USA och Europa, men här känns det faktiskt som att det är omöjligt att höra att bandet faktiskt är från det mystiska landet på södra halvklotet. Det låter som att det kan komma varifrån som helst. Normalt sett är inte det en alltför positiv kommentar, men hur fallet verkligen ligger till får ni veta strax.

När det gäller den musikaliska kvalitén på detta kan jag inte säga att jag är direkt imponerad. Det där unika en del recenserande verkar ha funnit kan inte jag finna. Jag undrar vad som får dem att anse att de transporteras in i en portal till en annan dimension. Jag undrar också vad det är som är så unikt, för mitt öra låter det som vilket annat simpelt brutalt dödsband som helst. Det är inte speciellt unikt på något sett, stämningen är inte alls den som jag hade hoppats när jag läste om det, jag hade hoppats på något i stil med Opeth som drar en in i stämningen men detta är inte ens i närheten av något sådant. I mångt om mycket skulle jag vilja säga att detta är rent skräp som inte har ett dugg att tillföra till massan av musik därute och anledningen till att återutgiva dessa skivor är en märkligare.

Det finns uppenbarligen människor som gillar detta, vilket jag kan tycka är märkligt men samtidigt är det ju så att smaken varierar otroligt mycket mellan oss alla så vad ni gör kanske ni inte ska ta mina åsikter på fullaste allvar om ni förstås inte har en smak som påminner om min.

Den enda rekommendation jag kan ge rörande dessa två återutgåvor är att ni ska hålla er borta från dem, det är ingenting jag gillar, ingenting jag kan lyssna till, ingenting unikt, ingenting intressant, för min del är detta rent skräp och den enda portal jag kan finna med dem är den som leder skivorna rakt ned i sopnedkastet.

Skivbolag - Profound Lore Records
Tre liknande band - //
Poäng: HHHHHHH