Michael LePond – Bass
Yuri Liakhovitch - Drums

Diskografi:

Länkar:
operatika.com
scarlet

Kvinnlig operatisk sång och melodiös metall verkar vara på moded under just denna period med tanke på att inom mindre än en vecka hade jag tre sådana skivor att recensera på mitt bord. Som ni kanske enkelt kan dra en slutsats om, är detta en av dessa tre skivor.

Vilka är då Operatika? De är en kvintett från New Jersey i de förenta staterna, ni vet den där större nationen på andra sidan Atlanten (om ni är från Jämtlant kan jag förklara att Atlanten är den där samlingen vatten bortom Norge). Bandet etablerades 2002 och bytte bassister som andra band bytte underkläder, men på denna skiva har de fått hjälp av välkende Michael LePond från bandet Symphony X. 10 november 2008 var datumet då Operatikas debut The Calling stod i skivhyllorna eller fanns att köpa som downloads.

Musikaliskt har jag hintat om att det rör sig om kvinnlig operasång till metallisk musik. Snabb musik med symfoniska undertoner och metalliska riff är vad vi bjuds på, kvinnlig sång i sopranstil är det som kryddar anrättningen. Svårt att poängtera så mycket mer än det, bandet rör sig i samma kretsar som tidigare Nightwish till exempel, det svårt att beskriva musiken i ord.

Kvalitetsmässigt håller bandet rätt hög kvalité med många bra låtar där melodierna dominerar i samklang med sångerskan Slava Popova. Jag skulle vilja utnämna detta till en mycket bra skiva ur de flesta aspekter, främst förstås för att det låter väldigt bra och skivan har starka spår. Inledande Gladiator sätter tonen för skivan och gör det bra, jag kan inte undvika att imponeras av Popovas finstämda och starka sång, musikaliskt sett imponeras jag också av vad vi bjuds på i form av snygga melodier, bra gitarriff, bra produktion. Operatika är ett mycket intressant band, tack och lov att ett band med det namnet också lever upp till den saken och inte bara är ett tråkigt band som försöker spela likt något annat.

På denna skiva är det 12 spår, 12 väldigt starka spår som glänser allihop, möjligtvis att skivan har ett spår för mycket eftersom den där känslan av att jag vill ha mer inte infinner sig. Den känslan brukar indikera att en skiva är bra och rätt balanserad, och den här skivan kan nämnas vara bara en aning lång och därmed inte kan nå de allra högsta poängen men en poäng långt över godkänt är det enda rätta med tanke på vad som finns på den runda saken man stoppar i skivspelaren.

Operatikas debut är onekligen en skiva som bjuder på kvalitativ musik och indikerar någonting väldigt intressant inför framtiden.

Skriven 08-11-23

Skivbolag - Scarlet records/SPV/Sound Pollution