Christmas for the Lobotomizer (2006)(EP)
Error in Evolution (2007)

Produced by Jonas Kjellgren

Länkar:
onemanarmy.tv
massacre records

”Stunning new album”, visst är de alltid roliga dessa marknadsförare, alla album är fantastiska och otroliga när de släpps på deras label. Personligen har jag funnit att så inte alls är fallet, i de flesta fall är det endast medelmåttigt och trist. Men nog om snack när det gäller skivbolag och deras träffsäkerhet med sina uttalande de har rätt ungefär lika ofta som klimatnissar med sina klimatpredikanden, det vill säga ytterst sällan och det innebär alldeles för sällan för att vara trovärdigt.

One Man Army, eller som den kallas enmansarmén är ett svenskt band som spelar sådan där så kallad thrash metall. De är aggressiva och arga med vrålande sång, tunga riff och och annat tungt hårt och elakt såsom de påstår att genren innehåller och visst uppfyller de kraven.

Vad som brukar vara trist med svartmetall, dödsmetall och trashmetall är att de alla är tråkiga, musiken är enformig och trist oftast sövande. Enmansarmén är definitivt inget undantag från detta, till en början trodde jag att det var ett undantag men jag hade fel. Det händer att jag har fel men det är långt mellan gångerna och för ett ögonblick trodde jag faktiskt att detta var hyfsat men som sagt.

Ändå börjar skivan faktiskt ganska bra och jag kan känna mig hyfsat road men allteftersom känns det trögare och trögare och jag börjar se fram emot nästa skiva i högen av skivor att recensera. Jag kan faktiskt nu när jag sitter och ritar ned texten för denna recension inte komma på någonting som jag känner starkt för eller avskyr, hela skivan känns helt enkelt likgiltig. Jag blir uttråkad när jag lyssnar på dem.

Inte för att jag kan säga att det på något sätt är dåligt, det är vad det skall vara, hårt, tungt och våldsamt med våldsam lyrik vilket förstås uppskattas av dem som gillar detta men för oss andra som gillar bra musik och musik som inte är blodtörstiga eller liknande är detta inte något speciellt. Jag anar att någon gammal människa tycker att lyriken är hemsk men det skulle innebära att de hade otrolig hörsel och kunde urskilja vad som sades vilket är svårt när sången kraxar och vrålar. Jag kan bara höra enstaka ord från texten och det räcker för att jag ska inse att detta inte tillför någonting till mitt musikaliska välstånd av kunskap det är snarare en parentes som kan avfärdas nu när jag skrivit bort denna recension.

Tristess och onödighet är vad jag kommer att tänka på när det gäller den här skivan, visst är det väl genomfört och allt är professionellt gjort men det känns bara som en dussinprodukt inom actionfilmgenren eller någonting annat som är meningslöst och resurserna borde ha lagts på något annat, jag kanske kan anses orättvis som säger så men det är jag som recenserar och det är min åsikt som gäller.

Känslan av bortkastad tid är det enda som återstår nu när jag är klar med denna skiva, åtta timmar bortkastade för att vara exakt.

Skriven 2008-10-12

Skivbolag - Massacre/Sound Pollution