The Scroll Of Stone (2002)
Lightseeker (2004)
Hereafter (2007)

Länkar:
magicaband.com
afm records

Jag har hela tiden genom accenten på bandets sångerska försökt lista ut varifrån Magica kommer utan att läsa informationen som följt med skivan från AFM. Det kan jag säga har varit oerhört svårt och jag bollar mellan att tro att de är finska, ryska eller kanske tyska. Jag har fortfarande inte kunnat lösa den frågan och jag får väl kolla i mina papper innan jag avslutar denna recension för att ge svaret men för nu lämnar vi den frågan och ser till något annat.

Något annat som råkar vara hur Magica framför sin musik, och det skall också nämnas att bandet inte har någon koppling till Joakim Von Ankas ärkefiende som är ute efter hans turkrona. Bandet är av så kallad power metal karaktär och använder sig av kvinnlig sång. Melodier är något som bandet gillar väldigt mycket och det märks tydligt som en röd tråd genom hela denna skiva. Gitarriffen är relativt snabba skivan igenom och många låtar är av uptempokaraktär även om det finns en del låtar i mid- och lägre tempo. Bandets låtar har lite fantasykaraktär även om det lyriska inte helt avspeglar den saken.

Jag faktiskt både gillar och ogillar den här skivan, till och från stör jag mig enormt på sången för att i nästa stund bara ryckas med i en catchy sång där hon gör sig riktigt bra. Det är egentligen väldigt svårt att sätta något vidare omdöme på den här skivan eftersom den på något sätt känns väldigt schizofren, den är både riktigt bra och samtidigt riktigt dålig och således blir det väldigt svårt för mig som initierad recensent att faktiskt avgöra vad som är rätt omdöme. Men jag tror att dåligt vägs upp av bra och någonstans hamnar denna skiva mitt i skalan eftersom den blandar och ger tycker jag.

Toppar avlöser dalar och tvärtom kan man nog sammanfatta denna skiva, den har rejäla toppar som inledande Don’t Kill Me, andra spåret They Stole the Sun etsar sig också minsann fast, bästa spåret är nog trots den irriterande accenten Just For 2 Coins som är riktigt intressant och klämcheck.

För att återvända till vad jag inte visste när jag började skriva denna är detta band baserat i Rumänien och har faktiskt hela tre skivor bakom sig, detta är således deras fjärde skiva. De fick tydligen sitt internationella genombrott under 2007 med sin skiva Hereafter och ledande journalister betecknar Magica som en perfekt blandning mellan Nightwish och Edenbridge, tydligen tillhör inte jag de ledande journalisterna eftersom jag inte tycker att det är så.

Rumänien var svaret, inte helt väntat men jag kunde nästan gissa att de var från slaviska länder även om jag egentligen inte var det minsta nära. Bandet i sin fråga är inte direkt nära att nå några svindlande höjder, Wolves & Witches är faktiskt väldigt seg och även om den har fina toppar kan inte de bästa höjderna ta skivan över mittstrecket.

Magica gör sig trots allt fortfarande bäst som Joakim Von Ankas ärkefiende.

Skriven 2008-12-15

Skivbolag - AFM Records/Sound Pollution