Inspelningsinfo:
Producerad av Tommy McWilliams

Gäster:
Steve Harris - Bass

Länkar:
demolition

Ett urtrist omslag med en vardagligt stående kvinna på framsidan, ett omslag som jag definitivt passerat utan att ens ta notis om ifall jag sett den i en skivbutik. Det bådade förstås inte speciellt gott, speciellt inte eftersom skivans artist bara är ett personnamn, men med tanke på Dolores O’Riordan förra året kunde det kanske vara värt en chans. Att det sedan skulle sorteras under rock gjorde att den hamnade i min recensionshög och sedan som digitala ljudfiler i min bärbara musikspelare.

Musikaliskt sett är rådet att sortera denna som rock ett rätt schysst val, lite tyngre rock med väldigt melodiöst sound. Hitkänslan finns i varenda låt på denna skiva, alla låtar är uppbyggda kring starka refränger och melodier.

Vi klampar in på skivans inledning som kallas Steal Your Fire vilken leder mig in på liknelser till andra band/artister, nämligen Joan Jett, ni vet hon med I Love Rock’n’Roll, det påminner väldigt mycket om hennes stil. Efter inledningen fortsätter allt i samma stil, med hitlåtar som staplas på varandra. Den bästa kan nog sägas vara Hit or Miss som är riktigt snygg och snäppet vassare än resten av skivan.

Det är en skiva jag inte kan säga alltför mycket negativt om, den är snygg rakt igenom även om det mesta på skivan är väldigt alldagligt, hennes sång är så typiskt kvinnlig rocksångare och bjuder ingenting nytt, produktionen är polerad till perfektion vilket också gör att den känns helt alldaglig precis som instrumenteringen. Det som gör denna skiva intressant är just refrängerna och flytet i låtarna, utan det vore detta mycket trist.

Det känns som att alla låtar på denna skiva har potentialen att bli välspelade radiohits och kan ge Lauren stor framgång men det verkar inte direkt vara något hon behöver med tanke på att hon turnerar med Iron Maiden för tillfället och har öppnat för Within Temptation och spelat med storheter som Alice Cooper och så vidare. Vissa skulle nog argumentera för att det har med hennes arv att göra, att hon är född med rätt kontakter, den saken har onekligen en påverkan för alla i livet.

Om ni undrar vad jag anspelar på kan jag säga att Lauren är dotter till Iron Maidens rätt värdelösa bassist och skapare Steve Harris. Steve som också gästspelar på ett par spår på skivan, ett gästspel som jag inte kan finna med tanke på att jag inte finner något spår där något utmärkande i basen kommer. Och om ni tror att jag inte tycker Lauren förtjänar framgång har ni fel, denna skiva är bra och hon förtjänar att lyckas, men hon har fått massor gratis. Inte fan skulle någon annan som inte gjort något får spela före storheter och med storheter, och de skulle definitivt inte få följa med Iron Maiden på världsturné, det finns andra som jobbat i evigheter och gjort det klart bättre men som aldrig kommer att få samma chans så visst har arvet en betydelse, det går inte att förneka.

Hur man än vrider och vänder på saken är i alla fall Luren hundratalet gånger bättre än hennes gener egentligen borde tillåta, men kanske har hennes mor en oändlig kunskap kring musik?

Skivbolag - Demolition/Sound Pollution
Tre liknande band - Joan Jett & the Blackhearts/ Lullacry/Warlock