Nando Mello (B)
Aquilles Priester (D)

Diskografi:
Inside Your Soul (2001)
Last Time (1999)

Inspelningsinfo:
Produced by Aquiles Priester. Co-produced by Heros Trench, Marcello Pompeu and Fábio Laguna. Recorded at Mr. Som Studios (São Paulo - Brazil) from July 06 until January 07. Engineered by Heros Trench, Marcello Pompeu, Cristiano Schneider and Rafael Lopes. Mixed and Mastered by Tommy Newton at Area 51 Studio (Celle - Germany) March 07.

Gäster:
Special Guests: Arnaldo Antunes - track 1, Vitor Rodrigues - tracks 3 and 8 Antoniela do Canto - tracks 1, 4, 8 and 10

Länkar:
hangar.com
wacken

Hangar, en byggnad för förvaring av luftfarkoster. Hangarer kan även vara utrustade med verkstad för reparation och underhåll av flygplan.

Varför?
Ja, varför döper någon sitt band efter en byggnad där man förvarar sina flygplan. Kan det vara så att bandet är piloter? Det finns ingen information om en sådan teori så jag kan förstås inte svara på om jag har rätt eller om jag har fel.

Hur låter då bandet, ja det tre exemplen borde ge en hint med ett band från samma land och de två mest stereotypiskt låtande bandet i genren. Bandet spelar typisk så kallad Power metal med riffbaserade verser någon ledande melodislinga och en kraftfull refräng. Produktionen är glasklar och proffsig och lämnar ingenting åt slumpen, lika polerat och snyggt som det brukar vara i genren, så med andra ord är bandet genretypiskt.

Nu ska vi väl inte vara helt orättvisa, bandet har faktiskt en del egna saker som bland annat den kvinnliga presentatören som pratar i vissa av spåren. Det talade introt är faktiskt rätt fränt, jag gillar brytningen hon talar med och det elektroniska soundet och ekona, det spåret leder sedan in i titelspåret som är väldigt starkt och skivans höjdpunkt troligtvis. Den har väldigt stark melodi och refräng med lyrik som leder dig tillbaka till det inledande spåret och det är riktigt bra gjort faktiskt.

Efter inledningen hamnar vi i utförsbacke, och det en rejäl sådan. Hela tiden när vi lyssnar till musiken kommer de där igenkänningskänslorna in, jag känner igen pryl efter pryl som Hangar försöker med och vad de en gör kan de inte överraska mig eller ge mig den där känslan av lycka som jag finner när jag lyssnar till riktigt bra band. Här tycker jag bara att jag hört det förr, om och om igen känner jag igen melodierna men kan aldrig placera dem. Jag är helt säker på att jag hör delar som är rakt av från Angras musik och delar från Helloweens musik som således blir samma sak som det sista bandet jag nämne som likvärdigt. Jag skulle faktiskt vilja likna Hangar med Hammerfall så till den grad att jag inte kan finna någonting direkt eget med dessa band, det känns inte som de har någonting som skiljer dem från mängden.

Hangar är inte på något sätt dåliga, tvärtom det låter faktiskt hela tiden bra och jag kan inte klaga på vare sig musik eller produktion, enda problemet är att bandet låter som allt annat och inte har några egna säregenheter som skulle kunna göra dem unika, eller åtminstone möjliga att separera från mängden. Låtarna här skulle lika gärna kunnat komma från tjogtalet band i genren, band som jag till skillnad från vissa andra svenska magasin inte orkar räkna upp men de tre liknande banden kan nämnas där.

Så vad blir egentligen domen mod Hangar? Ja, domen blir att detta trots sin kvalité inte kan meritera ett köp, det låter bra men det låter som precis allt annat och därför kan det inte anses som en värdig addition till en redan mättad marknad. Jag tror faktiskt att det är dags för bolag att börja sålla mycket hårdare för att undvika att kontraktera medelgod musik som denna.

Kanske var det kvinnotalaren som fick bolaget att skriva ett kontrakt med bandet, men i all ärlighets namn finns det inte någonting annat som gör detta värt att lägga sina pengar på, en fyraspårs EP med introt titelspåret och ett par av de andra spåren skulle kunna fungera, då tror jag inte denna igenkänningsproblematik skulle bli lika stor.

Inte direkt en byggnation för förvaring av flygmaskiner, snarare en anspråkslös byggnad någonstans mitt i en stad/by.

Skivbolag - Wacken/SPV/Border
Tre liknande band - Angra/Helloween/Hammerfall