Diskografi:
Heading For The Top (2006)

Länkar:
bullet.nu
black lodge
dusk til dawn (video)

Första intrycket från den här skivan är som följer: ”men, vilket fult band!” egentligen med fler utropstecken bakom men det vore lite taskigt att förolämpa killar som jag antar försöker se rockiga, rebelliska och coola ut. De misslyckas kapitalt med den saken och ser som sagt både fula och löjliga ut och om ni nu tycker att jag som ser ful och löjlig ut inte ska yttra mig, fine jag försöker inte heller se cool ut, jag är en tönt eller nörd eller något i den stilen och det är därför du kan läsa recensioner eller för övrigt hela denna websida. Tillbaka till ämnet så är faktiskt skivomslaget också fult och avskräckande så det första intrycket talar inte alls till detta bands fördel.

Att sedan skivtiteln är helt fantasilös och använts till låtar av diverse band som till exempel Motörhead och Ynwie Malmsteen gör ju inte direkt saken bättre. Om jag nu varit som folk i allmänhet hade jag med dessa iakttagelser varit väldigt fientligt inställd till denna skiva men nu är inte jag som dem.

Bullet spelar musik som vi alla har hört och känner igen, med massor av spår eller rena stölder från gamla populära band som till exempel AC/DC kan man inte annat känna igen sig. Sångaren har typiskt gnällig röst och riffen låter väldigt bekanta med enkla distade ackord tillsammans med skrikig, gnällig sång.

Ni har kanske redan anat att jag inte tycker om denna skiva, och nu ska jag förklara varför. Vi har hört allt denna skiva kan erbjuda, visst kanske nostalgiker kan gilla vad som erbjuds men å andra sidan kan jag rekommendera dem att leta upp LP-skivor eller remasters från 70- och 80-talet, originalen låter klart bättre än denna kopia. Jag förstår inte varför man släpper en skiva som denna, den tillför absolut ingenting och den är tråkig och låter precis som andra trista band från samma era som de försöker efterlikna. Det är inte alls roligt att köra den här skivan gång på gång men nu när jag skrivit denna recension kan jag fortsätta utan att se tillbaka.

Är allt uselt med denna skiva? Inte direkt, det finns en del bra aspekter. Produktionen är bra och ljudmässigt är bandet förstås före 80-talsförebilderna. Ett av problemen är dock att bandet är lite för polerat för att föreställa ett skitigt 80-talsrockband. Visst finns det undantag som Nailed to the Ground som är skivans höjdpunkt, den enda faktiskt. Nej, jag klarar inte riktigt av den här skivan, den är tungrodd, den är omodern, ointressant, seg, och diverse andra negativa ting jag inte kan finna i min tanke just nu.

I slutändan måste jag såga denna skiva eftersom jag inte kan se denna bringa någonting nytt, eller intressant till genren eller musiken i allmänhet. Jag stör mig ofta på hur dålig skivan är när jag lyssnar på den och jag kan inte gilla något bortsett från spåret jag nämnde.

Nej det är bara att ”bite the bullet” för Bullet, de måste skapa någonting bättre än detta för att göra någonting intressant eller bra.

Skriven 2008-09-30

Skivbolag - Black Lodge/Sound Pollution