Ben Mathot - Violins
David Faber - Cellos

Länkar:
ayreon.com
insideout.de

Ayreon, äntligen tillbaka, välkommen tillbaka kanske vore på sin plats.

Den här skivan, eller skivorna egentligen, borde komma med en varningstext: “Varning, detta album är mycket beroendeframkallande, starta inte det om ni inte har en timme och fyrtiotvå minuter över innan nästa planerade göromål” så bra är faktiskt den här skivan.

Senaste skivan, The Human Equation lovade mycket inför framtiden men Arjen lekte med Stream of Passion för en stund och vi har fått vänta, men nu är den här, 01011001 som är lite mer tillbaka till det gamla Ayreon, vi får åter knyta kontakten med det slutgiltiga experimentet, Planet Y och så vidare. Human Equation var mörk men om jag inte är helt borta kan jag säga att det här är mörkare och mer djupt än Human Equation var och det vill inte säga så lite.

Musikaliskt funderar man ju kanske på hur det låter och ni har sätt tre liknande band, men faktum är att det inte finns någon riktigt bra beskrivning av hur Ayreon faktiskt låter. Det är fioler, elgitarrer, blås, akustiskt, programmerade ljud, synthar, keyboards, och allt möjligt. Det kanske mest slående är nog också använde av så många sångare, 17 för att vara exakt och Arjen själv är inkluderad i detta.

Jag kände mig lite orolig till en början då jag vid första lyssningen kände att inledande Age of Shadows inte levde upp till vad jag hade förväntat mig, den var lite för riffbaserad och tung för en inledande Ayreonsång. Men jag spelade de elva minuterna och startade sedan om spåret och fick då en helt annan uppfattning, visst levde den upp till förväntningarna, den överträffade dem, jag undrar bara hur han ska kunna slå detta men det frågade jag mig senast också. Det verkar som att Arjen knuffar fram gränserna för vad som kan göras med musik för varje skivsläpp, han återuppfinner musiken om och om igen, det är imponerande. Det är onekligen intar bara Arjens längd som imponerar.

En annan imponerande sak med denna skiva är att Hansi Kürsch låter riktigt bra i de delar hans röst gör sig gällande, man kan faktiskt säga att hans stämma tillhör de bättre vilket är mycket imponerande med tanke på att jag annars avskyr hur denne tysk låter, jag bojkottar Blind Guardian på grund av hans bristande förmåga som sångare. Här låter han dock fantastisk, tänk om Blind Guardian kunde göra det, men med Arjen är inget omöjligt med tanke på att han fick Bruce Dickinson att låta bra på Flight of the Migrator år 2000, det är en än större bedrift.

Allt från omslag till den animerade videon på Beneath the Waves på den till special- och limiterade utgåvan medföljande DVD:n är mycket intressanta och jag rekommenderar verkligen att man köper dessa med tanke på att där finns mycket intressant bakgrundsmaterial. Arjen är imponerande och ambitiös och även rolig som man får se flera gånger i denna DVD som ni missar om ni bara köper skivorna vilket i och för sig är allt annat än en dålig affär med tanke på att detta är med stor sannolikhet det bästa från Ayreon så här långt. Det får mig också att hoppas på en ny Star Onerelease snart, med tanke på att han kanske behöver ändra sin vy lite grann och vända sig till det lite tyngre och rakare efter detta, man kan alltid hoppas.

Detta är minst lika brett som Human Equation rent musikaliskt och då var Human Equation det bredaste då. Här finns allt och jag tror nog att detta kan tilltala alla oavsett musikalisk preferens. De bästa spåren är många och värt att nämnas kan vara Web of Lies där fiolerna gör låten mycket vacker och imponerande och skänker ett djup som gör att låten sätter sig i hjärtat. Comatose, det andra spåret är en annan imponerande skapelse där Anneke Van Giersbergen och Jörn Lande delar på de vokala delarna och gör det fantastiskt bra. En annan som verkligen imponerar är The Truth is in Here där Arjen själv spelar en mentalsjuk filur som får se saker från alla album i sina drömmar, en imponerande sammanknytning till vad som varit. Beneath the Waves bör också nämnas, men egentligen bör nog alla nämnas, ingen låt kan exkluderas eftersom detta är mycket bra, otroligt bra till och med.

Med denna recension vill jag också upphöja Ayreon till det bästa bandet någonsin, tyvärr Styx era snedsteg utan Dennis DeYoung gör att Ayreon hunnit ifatt när det gäller fantastiska album och detta är nog kanske bättre än något ni gjort, eller som gjorts.

Om ni inte köper detta album kommer ni att ångra er under resten av era olyckliga liv om ni någon gång får höra något från det, och dessutom kommer det att finnas ett tomrum inom er om ni inte köper det.

01011001 fyller hålet ni har inom er, det är ett välkänt medicinskt faktum.

Skivbolag - InsideOut
Tre liknande band - Star One/Anthony/Vengeance