Diskografi:
Violet (2004/2005)
Nothing and Nowhere (2002)

Länkar:
thebirthdaymassacre.com
Metropolis

Födelsedagsmassakern kan onekligen anses som ett ganska skrämmande namn, men under den polerade ytan av massakrer och blodbad ligger något annat även om stämningen känns nästan lika mörkt som just ett blodbad. Det är goth rock med stämningskeys i bästa syntpopanda och detta kryddas med en kvinnlig sångare. Det hela börjar näst intill spöklikt med Kill the Lights som är en riktig rockdänga av bästa märke och det går egentligen vidare precis i samma mode där den ena goda låten avlöser den andra. Ibland kan man nästan ana att man besöker ”the Black Lodge” för er som nu sett/ser Twin Peaks. På tal om den förträffliga teveserien kan jag tycka mig ana lite av Badalamentis stämningar på detta album.

Det är djup och det är mystik som fängslar mig som lyssnare och vad som är ännu bättre är ju att kanadensarna framför det på ett sätt som förstärker de känslor som fanns i musiken vid skrivandes stund. Allt från distade gitarrer till sången känns väl placerade i det musikaliska landskapet som till största delen stoltserar med något mörkt, kanske till och med tungsint. Jag kan förstås inte svara på hur bandet själva ville att detta skulle framställas men det är den känsla jag får när jag inleder denna skiva.

Egentligen kan jag väl sägas ha varit lite bitter över att det var ännu en skiva att hylla, jag börjar faktiskt känna mig lika okritisk som vissa skribenter på en lokalltidning vi har här i Östersund, en stad jag önskar att jag kunde lämna. Kanske känner jag extra för skivan eftersom den förmedlar en sinnerstämning i vilken jag större delen av mina dagar befinner mig i? Kanske är det bara för att jag nu åter fått en riktigt fin skiva att bedöma.

Det är egentligen hög klass från början till slutet med sådär tillräckligt många spår som sticker ut som snäppet vassare än de övriga. Inledande Kill the Lights och titelspåret Walking With Strangers känns speciellt som sådana spår, men också till exempel Goodnight. Det var ändå ganska svårt att bedöma den här skivan, jag behövde hela tolv lyssningar innan jag kunde ens börja grunna på min recension i text och poäng, normalt brukar två räcka för att få en relativt bra bild av en skiva. Tro nu inte att jag recenserar en skiva efter två lyssningar, jag har minst tio genomlyssningar som en gyllene regel, denna krävde drygt tjugo innan jag fått fram det jag behövde för ett betyg jag kände som rättvist. Det är en mycket god skiva speciellt om ni ger den lite tid, den sitter ganska fint redan från början dock eftersom den innehåller ett par hitlåtar. Ett mycket bra köp.

Skivbolag - Metropolis
Tre liknande band - Silvery/Nightwish/Alphaville
Poäng: HHHHHHH