Tom Carlbom (G)
Sandro Fronda (B)
Fredrik Romlin (D)

Diskografi:
Debutdemo

Länkar:

Ett inte helt sugande demoband är alltid kul att få kontakt med, de har sådan energi och framtidstro oftast och vill alltid så mycket. Det ser man allt för sällan med etablerade band. Så när Monoscream kontaktade mig och frågade om jag ville recensera deras demo sade jag naturligtvis ja, I synnerhet som deras myspace låtar lovade en helt okej melodiös death av den snabbare sorten. Lite som en korsning mellan snabb thrash á lá Megadeth och något mer brutalt, typ Mastodon eller Lamb of God.

Första låten på demot är den snabba, thrashiga Society, där bandets Megadethinfluenser lyser igenom som allra mest. I andra låten hörs leadgitarristen betydligt mycket mer, på gott och ont. Det är en betydligt tyngre låt, lite långsammare och I vissa partier känns leadmelodierna aningen märkliga även om låten överlag ger ett positivt intryck. Låt tre kallas Parasite och det är nog första och enda ordet jag kan urskilja på hela demot (missförstå mig inte, sången är bra men inte helt enkel att följa med i ord för ord). Låten är snabb, ganska enformig och hade det inte varit för trumvirveln de gör var femte sekund i verserna hade låten varit fullständigt hopplös. Det är nog den svagaste länken på skivan, även om jag gillar outrot, för den visar inte på något direkt speciellt alls. Desto mer gillar jag Empty Inside, som känns som en blandning mellan en death-ballad och en ren och skär knäckare. Här använder sig också bandet av klarsång, vilket ger ett stort plus för variationen och värdet.

Att bandet bildades så sent som under våren 2007 lyser faktiskt inte igenom på många ställen, det låter överlag moget, variationsrikt och inte helt kopierat från andra band. Något konkret som jag skulle vilja se en förbättring på är i första hand trummorna, men han som gjorde dem hoppade visst av bandet efter inspelningen så det kanske ordnar sig självt.

En riktigt bra demo. Den är intressant, rolig att lyssna på och ljudet är inte på något sätt dåligt. Ser fram emot att höra mer och för alla er som letar efter demos att köpa, här är absolut något med potential. Kan dock tänka mig att du bör gilla Children of Bodom eller hårdare musik för att gå loss fullständigt på det.

Skivbolag - Demo/självfinansierat
Tre liknande band - Megadeth/Lamb of God/Mastodon
Poäng: HHHHHHH