Gäster:
Troy Seele - Lead Guitar
Dennis Hayes - Bass Guitar

Länkar:
icedearth.com
spv

Alla ni som gillar åttiotalsmetal ni borde verkligen gilla detta, det är utan tvekan er stil med tre ackord, tunga basgångar och klassikt ljudande trummor. Kanske gillar ni dock inte de modernare inslagen med storslagna pampiga refränger och ett tematiskt inslag i lyriken som gör att skivan blir på ett visst sätt, om det är fallet kanske inte Iced Earth har några fans alls. Visst har skivan starka punkter likt de förträffliga refrängerna men det saknas kontinuitet i och med att verserna är både trista, tråkiga och för att inte säga sömniga. Iced Earth är inte direkt spännande men har de har ett intressant tema om undergång och mänskliga virus och så vidare. Det är egentligen det lyriska temat som är någonting att ha, musiken är snarare vaggvisa än undergång, men det kanske kan sägas vara undergång när man somnar av musik.

Jag noterade inte så mycket positiva tongångar i musiken, refrängerna var bra men ingenting annat. En sak jag noterade med musiken var dock hur nasal Owens lyckades låta i ett par av låtarna, och jag som trodde att Ozzy Osbourne var helt utan konkurrens i den kategorin; han leder fortfarande men kan kanske känna sig hotad på tronen som nasalsången kejsare.

Jag kan egentligen inte komma med så mycket rörande denna skiva, mer än att den är just intetsägande, seg och ännu segare. Den tar lång tid att komma igenom och det finns inte många höjdpunkter under den långa resan, kanske ska vägen till undergången vara en enda lång plåga? Om så är fallet kan jag sluta längta efter undergången, kanske är denna skiva det första tecknet av många på vår resa mot armageddon. Bättre lycka nästa gång Iced Earth, men jag måsta post scripta att jag saknar Matt Barlow.

Caj

Det är egentligen inte förvånande, Iced Earths musik har dragit åt det här hållet ända sedan de första skivorna. Från deras blygsamt enkla thrash metal har övergången till dagens storslagna och pampiga power metal gjort sig allt mer tydlig. När de bytte ut Gene Adam och John Greely, bandets första sångare, till Matt Barlow, deras än så länge mest långvariga sångare, blev det mer rak heavy/power metal med en massa tyngd istället för snabb thrash metal. När Schaffer inför 2004 års ’The Glorious Burden’ hade bytt ut Barlow mot Judas Priest tillfälliga ersättare till Rob Halford var slaget i kistan gjort. Nu fick man in en renodlad power metalsångare, ingen kraftsångare som Barlow, och musiken blev nu pampigare, influerad av symfonier och körer. Tydligt är att låtskrivare Schaffer mognat från tonårens skrikmusik till att vilja göra något djupt och musikaliskt imponerande och som världen ska minnas honom vid – han har ju trots allt blivit gråhårig och nått den respektabla åldern av 40+. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga… Jag tillhör den grupp människor som tyckte att bandet var som bäst runt 1997-2001 och håller ’ The Melancholy EP’ från 1999 som bandets karriärtopp och ’The Horror Show’ som bandets bästa fullängdare. Visst är ’The Glorious Burden’ en musikaliskt bättre skiva, men personligen gillar jag de tidigare nämnda mer.

Så hur ställer sig Iced Earths nya skiva till skivsamlingen? Hyfsat. Tveklöst är det en bra skiva, storslagen, intressant lyrik, bra sång och välskrivet hela vägen igenom. De storslagna refrängerna backas upp med en flottilj av instrumentalbryggor och inläggen av allt möjligt har inget riktigt slut, förrän refrängerna är över.

Musiken är inte påhittig eller intressant, den är likgiltig, känns som man hört det förr och det känns kopierat från annat håll. Schaffer upprepar gammal Iced Earth-musik, polerar upp den, tar bort den enformiga basen och lägger till mer inspiration från band som är pampiga och storslagna.

Iced Earth på 2000-talet är tunga, episka verk inspirerade från filmmusik och klassiska kompositörer, men det enda som känns eget är lyriken. Resten är bra, men fattigt och fantasilöst. Det går absolut att lyssna på, men i långa loppet gäspar man nog mer än man rockar.

Skivbolag - SPV
Tre liknande band - Iron Maiden/Helloween/Iron Savior
Poäng: HHHHHHH Recensent: Daniel Källmalm