Recorded, mixed and mastered at Kohlekeller Studios, Seeheim-Jugenheim, Germany

Released 2007-08
Reviewed 2007 (updated 2012-11-11)

alastor.dr.ag
no colours

Hej varelse!
Mitt namn är Caj Källmalm, jag kommer från planeten jorden. Jorden är uppdelat i en massa land, jag kommer från det som kallas Sve-ri-ge (Sverige). I våra land har vi städer, jag bor i Sveriges största stad, Stock-holm (Stockholm). Jag har mottagit din hälsning och försökt förstå ditt budskap, men trots att jag är lingvist och duktig på förstå främmande språk måste jag tyvärr erkänna att ditt meddelande var fullständigt o-be-gripligt (obegripligt).

Jag förstår inte vad alla dessa vilda skrik du använder som tal formulerar för språk då du framför dina budskap. Jag förstår förstås att du måste skrika eftersom du inte är härifrån, men ditt språk är konstigt och inte helt lättolkat, det hade kanske varit lättare om du talat normalt.

Jag förstår att du vill göra gott intryck på oss Tellusfolk, men var du tvungen att ackompanjera ditt meddelande med musik i bakgrunden? Jag gillar visserligen den smutsigt, högdistade gitarren, åtminstone när den spelar leadtoner. Trummorna är rytmiska, de kanske förmedlar ett budskap de också? De låter visserligen inte som indiantrummor, men det kanske bara är en avancerad form när ni använder mycket cymbaler och hi-hats, vad vet jag? Jag är ju van med de bastrummor och pukor ni så flitigt trummar på, men tycker mig inte riktigt förstå det meddelande ni så frenetiskt trummar fram. Det är knappast morse, va?

När ni klingar fram era keyboardtoner i fas fyra av meddelandet undrar jag vad det är för kvinnovarelse som talar i bakgrunden? Det låter mer begripligt det språk honan talar – det påminner om ett språk vi talar här på jorden, kallat tyska. Kan det vara så att den planet ni härstammar från, den s.k. ”Österrike” har ett språk som påminner om vår tyska? På jorden talar vi många språk, ni kanske gör detsamma? Jag skulle vilja höra mer av dessa keyboardplinkanden, men det kanske inte hör till att i svarta meddelanden som detta använda sådant? Man undrar vad som gjorde att ni både talade mer begripligt och dessutom med keyboards i bakgrunden just där. Jag har försökt tolka meddelandet men misslyckats.

Vad jag får ut av ert meddelande är att det är väldigt mörkt, som de norska skogarna från vilka band som Satyricon, Isengard och Nattefrost eller även visst svenskt mörker, t.ex. Nifelheim, Dark Funeral och liknande? (Norge är för övrigt ett annat land på jorden, lokaliserat alldeles intill Sveirge). Men allt detta kan ni förstås se i den bakgrundsinformation jag bifogat detta svar på ert meddelande.

Jag tycker det var trevligt att höra ett svartmeddelande som detta, meddelanden som vi på jorden vanligtvis bara talar in så primitivt som möjligt, ackompanjerat med så mycket melodier och allt. Det var faktiskt en ganska trevlig upplevelse primitiv black metal, så skulle vi kalla det på jorden. Det var säkert nödvändigt med ett så långt meddelande nu när vi gör första kontakt, men för att vi lättare ska förstå varandra i framtiden skulle det vara bra om ni kortade ned nästa meddelande lite. Det är visserligen trevligt att lyssna på er hela vägen, men man får mindre att översätta och risken för huvudvärk minskar drastiskt.

Fortsätt skicka meddelanden som dessa så ska vi på jorden nog snart förstå er helt och hållet. Tack för denna gång!

Med vänliga hälsningar
Caj Källmalm, Hallowed Magazine