2012 CREEDamage

Artwork by AL.EX (Mayhem Design) and Alexander Brailovsky

Released 2013
Reviewed 2013-10-12

munruthel.com

gardarika

Slava Munruthel får se sitt första album under Munruthelepitetet återsläppt med nydesignat skivomslag, det är ett album som först släpptes 1997. Personligen känner jag inte till så mycket om denne Munruthel, jag recenserade det senaste albumet för en tid sedan men det var distinkt annorlunda i jämförelse med detta. Det här handlar mer om något vackert episkt än tungt och mörkt, förra albumet var svartmetall medan detta är lite mer finstämt och episkt. Mycket melodiöst tycker jag nog att det ska kunna beskrivas som också.

Vackra stycken och musiken är ganska bra tycker jag. Däremot tycker jag att albumet saknar direktion, det blir mest snygg musik som aldrig riktigt kommer någonstans. Inte speciellt varierat, väl producerat däremot. Inte speciellt tungt eller svartmetalliskt som det senare blev, inte så lätt att beskriva egentligen eftersom det drar nästan mer åt klassiskt än åt hårdrock men det har inte den där atmosfären eller storslagenheten som klassisk musik brukar kunna ha.

Jag tycker att detta album är ett överlag okej album, det går bra att lyssna på, musiken är fin och allt det där men samtidigt måste jag säga att det känns som ett ganska tråkigt album. Ett album där man bara väntar på att det ska lyfta mot skyarna i alldeles lysande musik men ingenting händer, efter strax över timmen tar det slut och det avslutas med att vi hamnar på samma ställe som vi började. Vi har spenderat en timme på att inte ta oss någonstans. Så i bästa fall kan man väl beskriva detta album som ett tidsfördriv, i värsta fall som bortkastad tid. Allt är upp till hur du väljer att definiera saken.

Ändå ett musikaliskt relativt hyfsat album, som bakgrundsljud skulle det nog fungera alldeles perfekt men i ärlighetens namn så finns det redan så mycket bakgrundsljud att världen knappast behöver ännu mer. Jag har svårt att se varför man väljer att återsläppa ett album som detta, vad har det att erbjuda som vi saknar för att det varit svårt att få tag på? svaret på den frågan är inte enkelt och jag antar att den som har svaret antagligen väljer att köpa albumet. Personligen finns det för mig bättre musik att lägga min tid på.

Label: Gardarika Musikk/Infektion PR
Three similar bands: Nokturnal Mortum/Silentium/Oprich
Rating: HHHHHHH (3/7)